Manuele Therapie & Beweegprogramma's in Huizen en Blaricum

Beweegprogramma's in Blaricum & Huizen

Bewegen is belangrijk en houd jezelf gezond. Lees op deze pagina wat je allemaal kunt doen om gezond te blijven en hoe wij jou ondersteunen.

Alles over Beweegprogramma's

In Nederland heeft 20-25% van de bevolking een chronische aandoening. Dit percentage zal de komende jaren nog verder toe gaan nemen.  Dit betreft bijvoorbeeld Diabetes, artrose, osteoporose, COPD of een coronaire hartziekte.  Het kost daarbij vaak moeite om een actieve leefstijl in te vullen en te onderhouden.  Dit geldt ook voor oncologische behandeltrajecten; zowel tijdens als na.

Regelmatig bewegen is belangrijk voor de gezondheid!  Bewegen heeft een bewezen neerwaartse invloed op de bloeddruk, het cholesterolgehalte en de bloedsuikerspiegel. Hart en bloedvaten blijven beter in conditie en botten blijven langer sterk.  Ook verkleint bewegen de kans op overgewicht.

Is er een norm voor gezond bewegen?

Ja, en de meest gangbare norm is De Nederlandse Norm Gezond Bewegen(NNGB): minimaal 150 minuten per week matig-intensieve lichamelijke activiteit per week( liefst verdeeld over minimaal 5 dagen). Bijvoorbeeld stevig wandelen of fietsen.

Bewegen op maat

In onze praktijk hebben we speciale beweegprogramma`s bij bovengenoemde chronische aandoeningen als je zelf moeite hebt om voldoende actief te worden en te blijven.  Na een intake en onderzoek bepalen we of je in aanmerking komt voor een beweegprogramma.  Het beweegprogramma vindt plaats in klein groepsverband met mensen met dezelfde aandoeningen en bij de oefeningen houden we rekening met je persoonlijke omstandigheden en wensen en de achterliggende aandoening.  De behandeldoelen zijn behaald wanneer je jouw behaalde actieve leefstijl zelfstandig kunt onderhouden. Uiteraard geven wij daarbij ook adviezen voor een verdere bewegings- of sportactiviteit.  Onze praktijk biedt de volgende beweegprogramma`s aan:

Beweegprogramma Diabetes

Heb je moeite om je bloedglucosewaarde op peil te houden? Ben je bang dat je een hypo krijgt wanneer je je inspant? Weet je dat je meer controle over jouw lichaam kunt krijgen als je meer beweegt? Bewegen is gezond en helpt klachten bij diabetes voorkomen. Bovendien vermindert het de kans op onder andere overgewicht, hart- en vaatziekten en andere veel voorkomende aandoeningen. Speciaal voor mensen met diabetes mellitus type 2 is een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma begeleidt jouw fysiotherapeut je op een verantwoorde manier naar een actievere leefstijl.

Wat levert een beweegprogramma u op?

Jouw kwaliteit van leven verbetert met een actieve leefstijl: controle over jouw bloedglucosewaarde tijdens bewegen, verbeterde conditie en verantwoord bewegen.

Beweegprogramma COPD

Bewegen geeft lucht! Voel je je benauwd bij inspanning? Heb je last van hoestbuien? Je denkt misschien dat het beter is om lichamelijke activiteit te vermijden en daarmee jouw benauwdheid te verminderen. Het omgekeerde is echter waar! Het is juist extra belangrijk dat je beweegt wanneer je chronische bronchitis of longemfyseem hebt (kortweg COPD). Als je minder beweegt, krijgt je juist eerder klachten en nemen jouw mogelijkheden steeds verder af. Speciaal voor mensen met COPD is dit beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma begeleidt een fysiotherapeut met specifieke deskundigheid op het gebied van COPD u op een verantwoorde manier naar een actievere leefstijl.

Wat levert een beweegprogramma u op?

Jouw kwaliteit van leven verbetert met een actieve leefstijl. Je ervaart minder benauwdheid, krijgt meer uithoudingsvermogen en leert verantwoord bewegen.

Beweegprogramma Artrose

Bewegen kan pijn en beperkingen verminderen. Voelen jouw gewrichten stijf aan? Doet het ook pijn wanneer je ze beweegt? Heb je daardoor moeite met lopen? Je denkt misschien dat het beter is om lichamelijke activiteiten te vermijden en daarmee pijn te verminderen. Het omgekeerde is waar! Het is juist extra belangrijk om te blijven bewegen wanneer u artrose hebt. Als je minder beweegt, treden klachten eerder op terwijl uw mogelijkheden steeds verder afnemen. Speciaal voor mensen met artrose is een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma begeleidt jouw fysiotherapeut je op een verantwoorde manier naar een actievere leefstijl.

Wat levert een beweegprogramma u op?

Jouw kwaliteit van leven verbetert met een actieve leefstijl. Je ervaart minder stijfheid, krijgt een betere conditie en leert op een verantwoorde manier bewegen.

Beweegprogramma Coronaire Hartziekten

Bewegen met een hartaandoening. Als je hartproblemen hebt gehad, kun je goed bij de fysiotherapeut terecht voor revalidatie en training. Bewegen is dé manier om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen. Zonder beweging treden klachten juist eerder op en nemen je mogelijkheden steeds verder af. Bewegen kan je leven verrijken. Weet je dat slechts 30 minuten per dag bewegen al veel verschil maakt? Speciaal voor mensen die in het verleden een hartinfarct hebben gehad, een bypassoperatie, dotteringreep, PCI of hartklepoperatie ondergingen én die moeite hebben hun actieve leefstijl te handhaven is dit beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma werk je samen met uw fysiotherapeut om gezond en verantwoord te leren bewegen.

Wat levert het beweegprogramma u op?

Jouw kwaliteit van leven verbetert met een actievere leefstijl. Je krijgt een betere conditie en leert verantwoord bewegen. Je voelt je fitter!